vrijdag 8 oktober 2010

Doelmatig specificeren en duurzaam inkopen

Een van de krachtigste tools voor duurzaam inkopen is doelmatig specificeren. Enkele voorbeelden.


Drukwerk
Natuurlijk kun je heel erg je best doen om drukwerk zo milieuvriendelijk mogelijk te laten produceren: digitaal printen in plaats van offsetten, FSC-gecertificeerde drukkers, ISO-14001 gecertificeerde drukkers, klimaatcompensatie van het productieproces en vervoer, enz. Maar, is het niet duurzamer om de informatie digitaal te verspreiden via e-mail of websites? Move information, not matter! Laat elektronen in netwerken informatie verspreiden, niet vrachtwagens vol papier op overvolle snelwegen. Weg files: niet meer asfalt, maar meer glasvezel! Het enige probleem is nu alleen nog de consumenten en interne klanten: wanneer stoppen ze nou eens met te zeggen dat "het lezen van een beeldscherm toch niet zo gemakkelijk is als het lezen vanaf papier." Voorlopig dus nog even wachten op Het Nieuwe Werken.


Reizen
Ja zakenreizen kun je groen inkopen. Met een opslag van ongeveer 5% op de ticketprijs wordt de klimaatgasuitstoot die je vliegticket veroorzaakt volledig teniet gedaan. Bijvoorbeeld door het planten van bomen, door een miniwaterkrachtcentrale in Indonesi├ź, of door het afvangen van methaangas op een vuilnisstort. En in tegenstelling tot wat men vaak denkt: nee, het is geen nutteloze aflaat voor verachtelijk milieugedrag, het werkt echt! Maar toch, ook hier geldt weer: move information, not matter (in de vorm van mensenlichamen). Hoe noodzakelijk is die zakenreis? Is dat face-to-face contact echt (zo vaak) nodig? Moeten die vergaderingen echt (zo vaak) plaatsvinden? Ik schat in dat een zeer groot gedeelte van de zakenreizen vervangen kunnen worden door mail, telefoon, video-conferencing. Maar ja, niet iedereen heeft zo'n hekel aan reizen als ik! Velen vinden het een aantrekkelijke afwisseling in hun dagelijkse werkzaamheden. Goed, het wachten is dus op geavanceerde tele-presencetechnieken via breedbandverbindingen, die zo realistisch zijn dat je je gesprekspartner bijna een hand kunt geven.




Overname van deze tekst is toegestaan met volledige bronvermelding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten